hur botar man sötsug?

På sista tiden har jag gått upp ganska mycket i vikt och ibland tänker jag "men det här kanske bara är en periodsfråga, jag kanske bara håller på att utvecklas etc", men ibland mår jag pissdåligt och tänker nästan tvärtom och då försöker jag göra det bästa av situationen och ta runt en halvtimme på träningsmaskinen. Visst är det bra med motion och så vidare, men inte när man tvingar sig själv till det.

Jag är nog väldigt osäker när det gäller min vikt. Och att man blir påverkad och känner ännu mer press när det gäller ens egen vikt pga. samhällets så kallade ideal gör hela situationen 100 gånger sämre. Jag mår dåligt, det måste jag erkänna. Jag vill gå ner i vikt. Jag vill inte känna mig som en uppsvälld val eller något liknande. Jag vill kunna äta en tårtbit utan att tänka "Fyfan vad smart jag är, nu går jag upp ett kilo och fettet kommer bara sätta sig kring mina lår eller runt magen". För bara några månader kände jag inget liknande, jag tänkte "ääsch, man lever väl bara en gång". Man förändras mycket, ofta är det bara bra, roligt och spännande men iblande är det bara jobbigt, krävande och olycksframkallande.

Men jag tror att mitt största problem inte är att jag äter mycket på frukosten/lunchen/middagen utan nästan tvärtom. Jag äter kanske  normalt under de målen men jag småäter väldigt mycket. Eller nu har det ju minskat nu när jag ständigt tänker på min vikt, men förut var det bara alldeles för ofta och för mycket.
Nu, när jag småäter är det nog bara för att jag bryter ihop innerst inne, men jag visar inte det på något som helst sätt. Man kan kalla det tröstäta om man vill. Jag mår i alla fall dåligt av det. Jag mår nästan dåligt att ens överhuvudtaget skriva det här i bloggen, det är ju personligt. Men jag kan inte hjälpa det, jag känner mig hundra kilo lättare (på ett sätt) nu när jag skrivit av mig. Ni är härmed de första som fått veta om mina såkallade "viktproblem". Usch, nu vill jag bara ta bort hela inlägget, men nej.
Ett av mina största nyårslöften ska få bli att jag ska bli en starkare människa. Både fysiskt och psykist. Mest det sistnämnda. Men jag ska verkligen försöka göra det bästa av det jag kan och jag tror jag skulle må mycket bättre om några av er stöttade mig och kanske tillochmed peppade mig?

Kommentarer
Postat av: Emelie

Fan, vad ska man svara på detta? Älskar dig

2007-12-30 @ 18:20:15
URL: http://basic.tjejsajten.se
Postat av: Nikita

http://nikitas.blogg.se/301206170550_ut_med_det_gammla_in_med_det_nya.html#comment
nämen titta, du har tydligen precis samma nyårs löfte som jag hade förra året! lycka till hörru!

2007-12-30 @ 20:51:31
URL: http://nikitas.blogg.se
Postat av: Sofia

Emelie: älskar dig med!
Nikita: länken funkar inte, men ja det kanske jag har. Det ska jag försöka gå efter. Jag tror jag hade det förra året, eller något liknande iaf. Men jag följde det ganska mycket, men jag känner att jag behöver det mer.

2007-12-30 @ 22:54:24
URL: http://sofius.blogg.se
Postat av: sandra

jag är också en sån människa, jag mår väldigt dåligt när jag har ätit mkt godis. Och jag hoppar nästan alltid över frukosten innan jag far till skolan, det är även ganska äcklig mat på våran skola så då går nästan alla ner på ica och köper godis. Och nu är det så här att efter lovet så ska vi ha bad på idrotten och förra året var jag inte med på en enda lektion för jag skämms så otroligt mycke över mig själv. Jag ligger och gruvar mig tills skolan börjar osv. jag vill verkligen få ett stop på detta! Jag kan ju inte heller hoppa över badet för det sänker mina betyg!

2007-12-31 @ 14:46:37
URL: http://sandrajj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0